get pregnant

الأربعاء، 12 أغسطس 2015

التربية الدينية و الايمانية فى العام الاول من عمر الطفل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اكيد كلنا بنتمنى ان ولادنا ينشئوا في طاعة ربنا و يكونوا على دين 
و يكونوا ذرية صالحة لينا
تكون سبب في رضا ربنا عنا و دخولنا الجنة بإذن الله

طيب هنبتدي نزرع فيهم حب ربنا سبحانه و تعالى و حب الدين من امتى
في ناس بتقول ان اولادها لسة صغيرين و اما يكبروا يبقوا يعرفوا و بتعلموا دينهم
بس من شب على شيء شاب عليه
و التعليم في الصغر كالنقش على الحجر

اى حاجة بنغرسها جوا اولادنا من صغرهم بتثبت جواهم و بتبقى من اساسيات شخصيتهم الى صعب تتغير بظروف الحياة

اكيد انا مبقولش نحرمهم من طفولتهم و نشد عليهم و هم صغيرين
لان هم مش مكلفين 
حتى الرسول صلى الله عليه  و سلم  امر ان احنا نعلم اطفالنا الصلاة لسبع و نضربهم عليها لعشر

لكن فى حاجات بسيطة احنا ممكن نعملها مع اطفالنا في الفترة الاولى من حياتهم تثبت في ذهنهم و تسهل علينا بعد كده مهمة تعليمهم دينهم



في شوية حاجات انا بدات اعملهم مع بنتى من ايام ما كنت حامل فيها و نتوية اكمل فيهم خلال السنة الاولى من حياتها

1-من اول الحمل و انا بادعي ربنا انه بجعلها ذرية صالحة ليا انا ووالدها و يجعلها من المهتدين
2- بدات اشغل قران فى البيت بصوت مسموع و خاصة خلال الفترة الاخيرة من الحمل الى السمع بيكون اكتمل فيها عند الجنين لانى كنت قرات ان سماع الجنين للقران اثناء الحمل بيربطه بالقران و بيسهل حغظه بعدكده و حاولت خلال الفترة الاخيرة اشغل المصحف كامل
3- قرات بردو ان الجنين و هو فى الرحم بيوصله صوت امه اوضح و اقوى من الاصوات الخارجية فكنت باحاول اقرأ القران بصوت مسموع و بردو الاذكار كنت باحاول اقولها بصوت مسموع
4-بعد ما ولدت بقى خلال الفترة الاولى كنت باشغلها قران فى التلفزيون او الموبايل بصوت عالى علشان تسمعه و كمان كنت بقرأه جمبها بصوت عالي
و اخليها تشوفني و انا باقرأ فى المصحف
5-من اول ما اتولدت باحاول اخليها تشوفنى و انا باصلي لوحدى او انا و باباها علشان ترتبط بالصلاة و اما تعيط اقولها لازم تسيبي ماما تصلي علشان ربنا يحبها و يدخلها الجنة
6-باخليها تسمع الاذان فى التليفزيون و اخليها تسمعنى و انا باردده
7-اما نيجي نصلي انا او باباها كنا نقولها الله اكبر كزا مرة لحد الحمد لله دلوقتى اما نقول كده تسكت و تبطل عياط و تعرف ان احنا هنصلي و تعد تتفرج علينا ☺
و اول ما اسلم الاقيها بتبصلي و تبتسم و تعرف انى خلصت صلاة ☺
8-بردو ااحيانا باقرأ لها الاذكار بصوت عالي
9-قبل الاكل نقول بسم الله و بعد الاكل الحمد لله
10- اما تعطس اقولها يرحمكم الله و اقولها قولي الحمد الله 

دي شوية حاجات بسيطة بس بتثبت فى عقل الطفل وتخليه يعرف ان دي حاجات اساسية في حياتنا زي الاكل و الشرب و اللعب فهتسهل علينا مهمة تعليمهم بعد كده

ربنا هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قرة اعين و اجعلنا للمتقين اماما
نورا نبيل

زوجة وأم وصيدلانية مهتمه بالتربيةوالتعليم بنظام منتسوري .. ، ، ،

1 التعليقات :

passenger petrova 29 يوليو 2020 في 8:40 م

ربنا يباركلك في جنى